شناسهٔ خبر: 174508 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رویداد تخصصی روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوخاک برگزار شد

گرد و خاک رویداد تخصصی روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوخاک با حضور ساویز صحت کاشانی، عضو هیئت‌علمی و مدیرگروه پژوهشی آلودگی هوا و گردوخاک پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور به‌صورت مجازی و برخط (آنلاین) برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، به مناسبت گرامیداشت روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوخاک تعدادی از پژوهشگران این حوزه از سراسر جهان در یک رویداد تخصصی گرد هم آمده و در خصوص این موضوع به‌صورت مجازی و برخط (آنلاین) به ایراد سخنرانی پرداختند.

در این گردهمایی امانوئل امیلی از مرکز ابر یارانه بارسلونا (BSC) به‌عنوان نماینده بخش مشاوره و ارزیابی هشدار توفان ماسه و گردوخاک در سازمان جهانی هواشناسی (WMO SDS-WAS) و ارنست ورنر از سازمان هواشناسی دولتی اسپانیا (AEMET) با خوشامدگویی و ارائه مطالبی در خصوص آخرین نسخه بولتن جهانی گردوخاک و بهبودهای بیشتر سامانه هشدار توفان ماسه و گردوخاک در مرکز منطقه‌ای بارسلونا جلسه را آغاز کردند.

در بخش نخست این رویداد تخصصی با موضوع اثرات گردوخاک بر زیست‌بوم دریایی، ساویز صحت کاشانی، عضو هیئت‌علمی و مدیرگروه پژوهشی آلودگی هوا و گردوخاک پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با همکاری مهدی رهنما، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور و نوشین خدام، کارشناس پژوهشی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در مورد بررسی تأثیر گردوخاک بر تغییرات غلظت کلروفیل در خلیج‌فارس، دریای عمان و جنوب دریای خزر و نیز سرخیو رودریگز از شورای ملی پژوهش‌های اسپانیا (CSIC)در مورد تأثیر گردوخاک بر مهاجرت و ماهیگیری ماهی‌تن در اقیانوس اطلس سخنرانی کرد.

در بخش بعدی که به رخدادهای فرین و اثرات اجتماعی گردوخاک پرداخته شد، ابتدا پاولا داسون از دانشگاه کشاورزی ایسلند (AUI) در مورد غلظت گردوخاک در عرض‌های جغرافیایی بالا و دستاوردها و اقدامات جدید صورت‌گرفته دراین‌خصوص سخنرانی نمود. سپس آنا ووکوویچ ویمیک از دانشگاه بلگراد دررابطه‌با افزایش خطرات توفان گردوخاک محلی در منطقه دره پانونی مطالب خود را ارائه داد.

همچنین دیوید سوارز از سازمان هواشناسی دولتی اسپانیا (AEMET) با همکاری دیوید باریوپدرو از دانشگاه کامپلوتنس مادرید (UCM) و شورای ملی پژوهش‌های اسپانیا (CSIC) در مورد فعالیت توفان ماسه و گردوخاک در طول سال گذشته در منطقه و توسعه دانش دررابطه‌با رخدادهای شدید و بزرگ‌مقیاس در اروپا سخنرانی کردند.

در پایان این رویداد تخصصی، لوسیا مونا از مؤسسه روش‌شناسی تحلیل محیطی شورای پژوهش‌های ایتالیا (CNR-IMAA) سخنرانی خود با عنوان "افزایش تعداد شاهدان هوای گردوخاکی که به دنبال توضیح هستند معضل گمراه‌کننده رسانه‌های اجتماعی" را ارائه کرد.